دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
09 دی 1397 - 12:07

از استتار تا اعتراف به اقتدار روز افزون ایران

قدرت منطقه‌ای و توان تأثیرگذاری ایران در غرب آسیا، قدرت نظامی آمریکا و اقتدار پوشالی آن را با مشکلات چالش‌های فراوان روبرو ساخته است. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی قدرت نخست نظامی در دنیا هستند و سالیانه چند ده برابر ایران صرف توسعه قدرت نظامی و تجهیز تجهیزات نظامی کرده و بودجه‌های کلان به آن اختصاص می‌دهند، اما جمهوری اسلامی ایران با صرف کمترین بودجه‌های نظام، بزرگترین اهداف منطقه‌ای را محقق می‌کند.
نویسنده :
فرهاد سليماني
کد خبر : 2024

پایگاه رهنما :

قدرت منطقه‌ای و توان تأثیرگذاری ایران در غرب آسیا، قدرت نظامی آمریکا و اقتدار پوشالی آن را با مشکلات چالش‌های فراوان روبرو ساخته است. اگرچه آمریکایی‌ها مدعی قدرت نخست نظامی در دنیا هستند و سالیانه چند ده برابر ایران صرف توسعه قدرت نظامی و تجهیز تجهیزات نظامی کرده و بودجه‌های کلان به آن اختصاص می‌دهند، اما جمهوری اسلامی ایران با صرف کمترین بودجه‌های نظام، بزرگترین اهداف منطقه‌ای را محقق می‌کند. قدرت روزافزون جمهوری اسلامی ایران باعث شده، آمریکایی‌ها علیرغم میل باطنی خود به خواسته‌های کشورمان تن داده و از اهداف رویایی خود در منطقه صرف نظر کنند. هفته اخیر اندیشکده کارنگی در جدیدترین تحلیل خود از تحولات منطقه غرب آسیا برای چندمین بار طی حداقل ماه‌های اخیر به قدرتمند بودن ایران اعتراف کرد و تاکید کرد که نظم جدیدی در منطقه غرب در حال شکل‌گیری است: «با خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه، رژیم صهیونیستی تنها بازیگر مؤثر در مقابله با ایران خواهد بود. این بدان معنا خواهد بود که نظم جدید در منطقه در حال شکل‌گیری است.» اینکه این اندیشکده همانند بسیاری از صاحبنظران غربی رژیم صهیونیستی را در برابر ایران تنها عنوان می‌کنند بدین معناست که باید آمریکا نیز اراده سابق برای هزینه دهی به نفع رژیم صهیونیستی را ندارد و سقوط رژیم کودک کش بدلیل طرح‌های منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران شیب تندتری به خود گرفته است. تحلیل‌های اینچنینی از اوضاع منطقه غرب آسیا شرایط را برای حیات رژیم صهیونیستی (بر اساس تخمین ۲۵ ساله رهبرمعظم انقلاب از آینده این رژیم) غیر ممکن می‌کند و اینکه وزیر امورخارجه کشورمان منکر پافشاری حضرت امام خمینی (ره) درباره لزوم حذف رژیم کودک کش صهیونیستی شود اساسا چیزی را حل نمی‌کند و تنها تحریف تاریخ به شمار می‌آید. حضرت امام (ره) همواره طی مبارزات علیه رژیم پهلوی، تاکید می‌کردند که اسرائیل یک جرثومه فساد است که در سرزمین‌های اسلامی روییده و در پی از بین بردن اسلام و مسلمانان است. ایشان همچنین به‌صراحت و مکرر در سخنرانی‌های خود به سلطه اقتصادی اسرائیل بر ایران اشاره و اظهار می‌کردند: اگر روحانیان باشند، نمی‌گذارند اسرائیل اقتصاد ایران را قبضه کند و کالا‌های اسرائیلی بدون گمرک در ایران فروخته شود. شاه در مقابل موضع‌گیری‌های امام نسبت به اسرائیل، ادعا‌های عجیبی مطرح می‌کرد. او در ادعایی برگرفته از توهم توطئه بر این عقیده بود که پول‌های جمال عبدالناصر است که امام را وا می‌دارد مرتب زنگ خطر را علیه اسرائیل و صهیونیسم به صدا درآورد و ملت ایران را به اتحاد با اعراب و مبارزه علیه صهیونیسم و اشغالگران فلسطین فراخواند. اینکه نظرات و آرای حضرت امام را درباره رژیم صهیونیستی تحریف کنیم نه تنها کمکی به تامین منافع ملی انجام نداده و مشروعیت این رژیم را به صورت تلویحی تایید کرده‌ایم بلکه حتی قدرت روزافزون کشورمان که تئوریسین‌های غربی و اندیشکده‌های آن‌ها به صورت مستمر به آن تاکید می‌کنند را نیز استتار کرده‌ایم. کمااینکه، اندیشکده «شورای آتلانتیک» (یکی از تأثیرگذارترین اندیشکده‌های آمریکایی) در یکی از جدیدترین گزارشات خود با عنوان «پرده‌برداری از انقلاب» به قدرت گسترده ایران در منطقه اشاره کرده و اعتراف می‌کند که بسیاری از جنبه‌های قدرت ایران جدید یا کم‌تر شناخته‌شده» هستند واین کار را برای رژیم صهیونیستی و غرب برای مقابله با کشورمان بسیار دشوار می‌کند.
اعترافات اینگونه از سوی مقامات و مراکز تحقیقاتی غرب را می‌توان در طول هفته بار‌ها رصد کرد، اما آنچه در این میان مایه تاسف و ناراحتی است این است که جماعتی در داخل کشور ضمن تزریق روحیه ناامیدی به جامعه، احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران را در صورت نپذیرفتن شروط غربی‌ها درباره بحث موشک و منطقه‌ای را قریب‌الوقوع ارزیابی می‌کنند! جماعت مورد اشاره یک صدم غرب و مقامات و صاحبنظران غربی به قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا اعتراف نمی‌کنند و حتی با تحریف آرا و اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند، قدرت جمهوری اسلامی ایران را در محدوده مرز‌های سرزمینی کشورمان تحدید کنند. روش و رویکردی که می‌تواند تهدیدات بین المللی علیه کشورمان را به شدت افزایش داده، نقش محوری ایران در تحولات و رخداد‌های منطقه‌ای را به صفر نزدیک کرده و از ایران یک کشور آسیب پذیر و تابع در برابر زیاده خواهی آمریکا، اروپا تبدیل کند. نکته مهم دیگر آنکه بر خلاف وعده‌های تصنعی جریان غربزده داخلی و بر اساس مواضع کنونی دولتمردان غربی و رسانه‌های آنها، غرب نه تنها برای فروپاشی و ضربه زدن به امنیت، اقتصاد و رفاه جامعه ایرانی منصرف نشده بلکه مصمم‌تر از گذشته این هدف را پیگیری می‌کنند وبا توجه به این باید نتیجه گرفت که تعدیل مواضع و تقلیل انقلابی گری در برابر این کشور نتیجه‌ای جز «جری شدن آن‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه‌های تحریم‌ها و تهدید علیه جامعه ایرانی» به همراه نخواهد داشت.

ارسال نظرات